Hoe houd je jouw zakelijke en privé administratie helder en gescheiden?

Gepubliceerd op 22 mei 2023 om 12:00

Hoe houd je jouw zakelijke en privé administratie helder en gescheiden?

 

Ben je een zzp’er in de particuliere beveiliging en werk je vanuit je huis? Soms is het een hele opgave om je privé administratie en je zakelijke boekhouding van elkaar gescheiden houden. Je gegevens lijken soms echt gecombineerd en niet zo eenvoudig te scheiden. Voordat je het weet heb je een niet te ontwarren bundel gecreëerd tussen je privé- en bedrijfsdocumentatie.

Toch is het met name voor de overzichtelijkheid en helderheid van belang om privé en zakelijk goed uit elkaar te houden.

Om op de juiste manier van start te gaan, zorg dat je in bezit bent van:

  • Een zakelijke betaalrekening 
  • Een andere rekening voor je privé aangelegenheden en transacties
  • Een digitale zakelijke en privé administratie
  • Een digitale facturering systeem

Handige tips voor inzicht en overzicht

 

  • Een zakelijke betaalrekening

Regel als zzp'er een zakelijke rekening bij een van de gerenommeerde zakelijke online banken zoals Knab. Veel banken bieden aan zzp’ers een aantal voordelen. Informeer hiernaar en pak je voordeel. Een zakelijke rekening tenaamstelling van jouw bedrijf zorgt voor een professionele uitstraling. Uiteraard gebruik je de zakelijke rekening voor je zakelijke inkomsten en uitgaven.  

 

  • Vergeet niet een salaris aan jezelf te betalen

Vergeet niet elke maand een salaris aan jezelf te betalen. Dit mag dan misschien vreemd lijken en je moet er zeker in eerste instantie aan wennen, maar het is een goed systeem dat zorgt voor meer overzicht. Het is in begin een beetje puzzelen om het bedrag vast te stellen, maar je went er snel aan. Een vast salaris zorgt onder andere voor het voorkomen van door elkaar lopen van privé- en zakelijke uitgaven. Je weet dan ook precies hoeveel er op je privé rekening binnenkomt. 

 

  •  Zorg voor kwalitatieve digitale boekhouding

Het is belangrijk om je boekhouding te digitaliseren. Heb je er geen tijd voor en houd je je liever bezig met het opbouwen van je bedrijfsactiviteiten? En is boekhouding sowieso niet een van je favoriete bezigheden? Begrijpelijk. Het is verstandig om zaken waarin je niet geweldig goed bent uit te besteden aan mensen die dat wel zijn. Zo’n beslissing hoeft niet duur te zijn en bespaart jou veel tijd en ergernis. Gemiste data van inlevering, allerlei nieuwe regels, wetten, tips en tricks waar jij geen of onvoldoende kennis van hebt? Laat het over aan professionals met goede contacten bij de belastingdienst en diepgaande kennis van allerlei nuttige details.  

Daarnaast is het in de particuliere beveiligingsbranche zeer belangrijk om je boekhouding uit te besteden aan iemand die alles weet van cao afspraken binnen de branche en iemand die je succesvol door cao controles kan loodsen.

 

  • Zorg voor een digitaal factureringsysteem

Aanpassen van handmatige facturering naar digitale facturering is een grote kostenbesparing. De kosten van een handmatige factuur liggen in de buurt van 25 euro per factuur, terwijl een digitale factuur rond 2,50 euro blijft. Denk aan de tijd die je bespaart op het nabellen, controleren en aansporen van trage betalers? Bij digitale facturering is dat allemaal verleden tijd. Daarbij komt digitale facturering professioneel en eigentijds over en geeft het jouw bedrijf een kenmerk van professionele kwaliteit.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.